Curcumin

Curcumin, eller kurkumin som det också kan stavas, är ett ämne som återfinns i gurkmeja och till viss del även i curry. Det är ett ämne nära besläktat med ingefära som besitter en mängd positiva egenskaper för medicinska syften. Det har länge använts av lokalbefolkningen i Sydostasien och Indien för dess förmåga att förbättra vårt immunförsvar och bota leveråkommor.
curcuminSom så ofta är fallet med traditionell läkekonst är den faktiska effekten av curcumin svår att bevisa. Ppå senare år har en mängd forskningsförsök genomförts för att undersöka curcumins effekter på hälsan. Resultaten ger en överväldigande positiv bild av ämnet och många människor kan gå i god för curcumins helande effekter. Särskilt om man lider av reumatism kan det vara värt att testa då curcumin verkar minska besvären. Curcumin har en antiinflammatorisk effekt vilket kan förbättra symptom eller besvär orsakade av inflammationer. Sådana besvär och sjukdomar kan till exempel vara diabetes, artrit och hjärtsjukdomar vilka samtliga är kroniska. Är man en äldre person är det en god idé att pröva curcumin, ämnet verkar ha en förebyggande effekt mot Alzheimer och prostatacancer, sjukdomar som främst drabbar äldre. Det kan alltså vara värt att testa curcumin om man har eller ligger i riskzonen för att få någon av dessa sjukdomar.

Curcumin och cancer

Det finns tecken på att curcumin saktar ner och motverkar cancertumörers tillväxt, och vissa forskare menar att curcumin är en antioxidant, vilka motverkar svullnader och inflammationer. För tillfället finns det inte tillräckligt med bevis för curcumins möjliga påverkan på cancer för att läkare och sjukvården ska rekommendera användandet av curcumin som botemedel mot cancer, men forskning pågår för fullt. Du bör dock alltid överlägga med läkare innan du bestämmer dig för att prova ett naturläkemedel, särskilt när det gäller en så allvarlig sjukdom som cancer. Även om curcumins effekt inte är vetenskapligt bevisad, har ämnet visat sig döda cancerceller i prov som genomförts i laboratorium och man har dessutom uppmärksammat att curcumin kan få tumörer att minska på djur i olika djurförsök. I dagsläget ser alltså forskningsläget positivt ut och det finns inte heller några dokumenterade risker eller bieffekter med att äta curcumin.

Förhöja hälsoeffekten av curcumin

Curcumin kan också sänka kolesterolvärdet. Om man dessutom äter lite extra mycket svartpeppar förhöjer man effekten av att samtidigt äta curcumin. Svartpeppar kan till exempel förhöja curcuminets anti-cancerogena kvaliteter vilket innebär att curcumin skulle kunna motverka cancersjukdomar. Med andra ord är den en bra idé att tillföra både svartpeppar och gurkmeja och även curry, som också innehåller curcumin, till sin kost.

Inga riskfyllda biverkningar

tummen uppEn möjlig biverkning av att förtära curcumin är att man kan bli lite ostadig i magen. En del personer kan få diarré av curcumin om man intar stora mängder. Därför kan det vara bra att börja lite försiktigt och trappa upp dosen långsamt så att man känner att magen klarar av det. Glädjande och värt att nämna är att man hittat mycket få bevis på att curcumin ska ha några bieffekter – de önskvärda effekterna av curcumin har mycket mer dokumentation. Det innebär att man kan äta curcumin i relativt stora, om än lagom, mängder utan att riskera biverkningar.

Alzheimers

alzheimersÄven om Alzheimers sjukdom eller demens i dagsläget är obotliga sjukdomar som påverkar minnet, finns det ändå människor som går i god för att curcumin kan ha en positiv inverkan på sjukdomen och till viss del mildra symptomen. 

Just curcumins möjliga påverkan på en mängd sjukdomar där det inte finns så mycket medicin som funkar gör självklart curcumin unikt och lockande på ett alldeles särskilt sätt för personer med exempelvis cancer eller alzheimers. En grupp forskare vid Linköpings universitet meddelade under 2012 att de kunnat påvisa att curcumin ökade livslängden för bananflugor med Alzheimerssymptom. Bananflugorna påvisade genförändringar och symptom på Alzheimers, men levde 75 procent längre än de flugor, som också var också sjuka, som inte fick curcumin. Det innebär att forskningsläget även vid minnessjukdomar ser positivt ut och ger upphov till mer forskning. Om fler studier visar att curcumin kan motverka, bota eller lindra symptom vore det att betrakta som ett genombrott i forskningen.

Curcumins antioxidanteffekter

Det har redan påpekats i denna text att curcumin tros ha antioxidativa egenskaper, och att många forskare alltså räknar curcumin som en kraftig antioxidant. Antioxidanter hjälper till att reducera och neutralisera något som kallas för fria radikaler, som annars kan skada och förstöra kroppens celler och DNA. Curcumin har även setts vara av intresse vid inflammation. Detta på grund av att det tycks kunna minska mängden av två inflammationsfrämjande enzymer som finns i kroppen, och det är just på grund av detta som vissa påstår att tillskott med curcumin skulle kunna hjälpa till att minska symptomen vid exempelvis osteoartrit. Osteoartrit är ett tillstånd som karaktäriseras av inflammation, smärta och stelhet i lederna.

Vid viktnedgång

curcumin vid viktnedgångDet är curumin som ger gurkmejan sin gula, pigga färg och det är också utifrån gurkmejan som man utvinner curcumin. Man kan till exempel utvinna curcumin ur gurkmeja för att använda till att färga papper och trä.

Curcumin har också som egenskap att det kan förhindra till exempel högt blodsocker, insulinresistens och andra inflammatoriska faktorer som kan vara betydande vid sjukdomar relaterade till fetma. Det innebär att curcumin kan fungera positivt vid fetma, och därmed fungera hjälpande vid viktnedgång. Eftersom inflammationer gör det svårare för kroppen att förbränna fett, hjälper curcumin till att häva inflammationerna och därmed kicka igång förbränningen. Detta i sin tur gör det enklare att gå ner i vikt.

Sammantaget har curcumin med sina antiinflammatoriska egenskaper förmåga att förbättra och lindra symptom vid många olika typer av hälsotillstånd. Ett enkelt sätt att få i sig mer curcumin är att tillföra gurkmeja till matlagningen.

Sammanfattning av curcumins effekter

  • Används för att boosta immunsystemet och bota leveråkommor
  • Det finns tecken på att curcumin saktar ner och motverkar cancertumörers tillväxt
  • Curcumin kan bidra till sänkta kolesterolvärden
  • Svensk studie tyder på att curcumin kan hjälpa Alzheimerssjuka individer
  • Många forskare räknar curcumin som en kraftig antioxidant
  • Curcumin kan hjälpa till att reducera inflammation
  • Tillskott med curcumin kan vara behjälpligt för dig som vill gå ner i vikt

Hur mycket curcumin bör jag inta?

Det korta svaret är dessvärre att man inte helt vet hur stor dos som är lagom och dosvolymen beror antagligen mycket på vem du är (man, kvinna, barn), när du tar det (till mat eller på tom mage), om du löser upp curcuminet i vatten eller om du äter det som det är o.s.v. Men generellt brukar man säga att ca 1 matsked gurkmeja om dagen krävs för att få effekt. Det kan vara svårt för kroppen att ta upp curcumin, och att inta svartpeppar som innehåller piperin i samband med curcuminintaget kan hjälpa upptaget på traven. För dig som inte har lust att äta en massa gurkmeja varje dag finns det även många smidiga kosttillskott med ren curcumin utvunnet från extrakt av gurkmeja. Dessa förekommer främst i kapselform för att man lätt ska kunna svälja ner sin dagliga dos.